Blog

STUDIO BEED RECLAME VIERT 1-JARIG BESTAAN

Op 5 juni 2021 bestond Studio Beed Reclame 1 jaar. Hoogste tijd voor een klein feestje en een dubbelinterview met de oprichters én eigenaren van Studio Beed Reclame BV.

Op 5 juni 2021 bestond Studio Beed Reclame 1 jaar. Hoogste tijd voor een klein feestje en een dubbelinterview met de oprichters én eigenaren van Studio Beed Reclame BV. We spreken met Bertus van Schaik en Edwin van de Bilt tijdens een lunch waarin we genieten van lekkere broodjes, koffie en mooie verhalen uit 1 jaar Studio Beed, het verleden en de toekomst van Studio Beed Reclame.

We stellen de vraag hoe het idee is ontstaan om Studio Beed Reclame te beginnen? Edwin geeft direct en vol overtuiging, mede namens Bertus aan: ‘Bij Revon in Woerden, waar Bertus en ik beide werkzaam waren kregen we te horen dat onze vestiging opgeheven zou worden en dat we een aantal dagen in de week op ons hoofdkantoor in Rijswijk zouden moeten gaan werken. Dat leek ons beide niets. De afstand en reistijd is gewoon te groot. Dit was simpelweg geen optie voor ons. Dus zochten we naar een uitweg. En zo ontstond het idee om zelf iets te gaan beginnen. Samen zijn we toen naar de KvK gegaan en hebben we informatie ingewonnen over het starten van een eigen bedrijf. Waarmee de eerste voorzichtige stappen waren gezet’.

‘En eigenlijk heel snel hierna kregen we te horen dat er faillissement was aangevraagd voor Revon. Geluk of ongeluk geen idee, wel een grote shock en vanuit daar was er maar één optie mogelijk. Vol gas aan de gang in ons eigen bedrijf om werk te genereren en binnen te halen. Geen idee hoe dit zou gaan. We zaten inmiddels in een tweesprong van het faillissement en de eerdere start van Studio Beed Reclame.

We moesten dus gewoon doorpakken’ geeft Edwin overtuigd aan. ‘Oftewel de vraag: hoe kunnen we blijven doen wat we goed kunnen doen? Waar we goed in zijn? Nu, een jaar verder, zijn wij onwijs trots op wat we hebben neergezet: Studio Beed Reclame BV en doen we nog steeds waar wij goed in zijn. We hebben erkenning en vertrouwen gekregen van onze opdrachtgevers voor het harde werk en de toewijding die wij voor hun hebben gehad in de afgelopen jaren. Studio Beed Reclame is een feit en heeft het eerste jaar van Corona meer dan overleeft’.

Waar voorheen in een groter team werkt gewerkt, werken Bertus en Edwin nu, beide vanuit huis, samen in een team van twee. Een verschil met voorheen! ‘Dat klopt helemaal’ lacht Bertus ‘we zijn gestart in Corona tijd dus je moet thuis werken maar in het verloop van tijd heb je met zoveel opdrachtgevers en leveranciers telefonisch contact dat je toch een soort team hebt’. Waarop Edwin aanvult. ‘Geen productie meer in eigen huis was wel even wennen. We moesten alles eigenlijk zelf uitvinden. Geen collega’s meer waardoor je ook niets meer kan laten liggen of collega’s hebt die dit zouden kunnen overnemen. We waren nu met zijn tweeën. Bertus zijn werk en ik het mijne, samen wel compleet om dit goed te kunnen begeleiden. We waren genoodzaakt snel contacten en leveranciers die we al hadden vanuit Revon om ons heen te verzamelen’.

We spreken over de grootste verschillen tussen Studio Beed Reclame en de werkwijze van weleer bij Revon. Want dat er sprake is van significante verschillen is wel duidelijk. Edwin beaamt dit onmiddellijk en voegt toe ‘Het grootste verschil zijn de korte lijnen, dat is maar één namelijk en dat is Bertus. Verder hebben we geen verantwoordelijkheid meer richting een werkgever. We zijn eigen baas. En dat voelt helemaal top. Vrijheid, plezier en het vuur is weer terug. Heerlijk’.

Er zit duidelijk energie in Studio Beed Reclame, zoveel wordt door Bertus en Edwin wel uitgestraald! Maar wat is dan de kracht van Studio Beed vragen wij. Bertus geeft het eerste antwoord. ‘De opdrachtgever weet als ze een opdracht bij ons neerleggen dat het geregeld wordt! 100%. Wij geven advies waar de opdrachtgever mee geholpen is, wij ontzorgen en natuurlijk de kwaliteit, die staat buiten kijf’. Waarop Edwin aanvult ‘Servicegericht, korte lijnen, snel schakelen en bedienen. Korte levertijden. En bovenal zijn we gewoon een leuk team. Bertus in zijn kracht en ik met mijn eigenschappen… en uiteraard is de prijs ook het bewijs’. De mannen kijken elkaar aan en geven beide aan ‘Maar het belangrijkste is het vertrouwen gezien de klanten die we hebben kunnen meenemen naar Studio Beed. Dat is waar onze kracht ligt, we regelen alles voor je en zijn nergens te goed voor. We staan altijd klaar. Beed genomen blijft Beed genomen’ geven beide eigenaren breed lachend aan!

Doorvragend over de kracht en de energie komen we vanzelf uit bij de successen van 1 jaar Studio Beed Reclame. Maar wat zijn eigenlijk de grootste successen geweest? Edwin begint met vertellen. ‘Onze grootste successen? Ik denk het feit dat we klanten hebben kunnen behouden die ons gevolgd zijn en klanten die weer zijn terugkomen. Deze zorgen toch voor de rode draad in het bestaan van Studio Beed. Voor mijzelf, vind ik het tof dat ik inmiddels nieuwe prospects naar binnen heb kunnen halen. Klanten die helemaal blanco tegenover Studio Beed stonden. Daar heb ik inmiddels wel mijn kick uit gehaald. Dat voelt geweldig’. Bertus beaamt dit volledig en vult aan. ‘Ik vind ons grootste succes dat Studio Beed Reclame überhaupt is ontstaan, met z’n tweeën hebben wij in Corona tijd een mooi bedrijf opgezet en hebben momenteel een leuk klantenbestand. Inderdaad van bestaande en nieuwe opdrachtgevers. En dat is gewoon geweldig’.

Al pratende over het heden, komen we tijdens de koffie na de lunch vanzelf terecht bij de toekomst van Studio Beed. Hoe ziet de toekomst van Beed er eigenlijk uit? De mannen hebben daar al goed over nagedacht, zo is wel duidelijk. Edwin trapt af. ‘Ik wil van Beed een steady bedrijf maken, niet groter dan een man of acht uiteindelijk. Een full servicebedrijf die van alle markten thuis is waardoor we veel klanten kunnen bedienen. Gezien de huidige kentering en digitalisering in de versnelde Corona tijd is het zaak dat we daar in de markt op in spelen’. Bertus knikt instemmend en voegt toe. ‘Een bedrijf waar je terecht kan voor al je communicatie, print, druk, belettering maar ook Social media content. Een eigen onderkomen en een team om met en mee te werken’.

Maar daar houdt het wat mij betreft niet op geeft Edwin aan. ‘We zullen ons ook breder moeten gaan oriënteren. Krachtiger worden in het aanbieden van onlinemarketingdiensten, content management, social media, copywriting en webservices. Nog interessanter worden voor onze huidige opdrachtgevers en voor nieuwe’.

‘Fysiek gaan we het maken in de Signing’ merkt Edwin op ‘hier ligt nog veel werk en op de manier zoals we het nu aanpakken is het belangrijk dat we dit uitbouwen. Hier zit een groot deel van de toekomst van Beed, met eigen mensen’.

Als de koffie op is ronden we het gesprek af, en stellen we de vraag hoe Bertus en Edwin over 3 tot 5 jaar terugkijken op Studio Beed Reclame. ‘Drukwerk en belettering blijft altijd’ begint Bertus ‘maar er zal meer en meer een verschuiving gaan plaats vinden naar online’. Edwin kijkt in zijn reactie met name naar Studio Beed zelf. ‘Beed bestaat dan uit een grotere groep mensen. Volledige bezetting om de klant te kunnen bedienen, dus een front office, studio/signing en verkoopafdeling. Bertus heeft zijn frontoffice met nog een collega om de orderstroom te kunnen verwerken, we krijgen het immers druk…. De studio is mijn verantwoording met een klein team en hebben we inmiddels een mooi pand van waaruit we werken. En een afdeling verkoop waardoor we compleet kunnen opereren. Deze liggen dicht tegen elkaar aan. Dus alle poppetjes op zijn plaats maar niet te groot om alles goed te kunnen en blijven overzien. Oftewel groot geworden door klein te blijven. Als we dat kunnen bereiken hebben we het samen met onze opdrachtgevers goed gedaan’. Daarover zijn Bertus en Edwin het volledig met elkaar eens.